Saturday, September 29, 2007

Entry Biskut Raya

Aku mengantuk tapi tak buleh tido.
Macam-macam plak yang aku pk.

Meh la nak share pasal persiapan nak raya (walaupun aku kalau bleh tak mo harung hari raya nih).

Weekend yang lepas balik rumah parents kat melaka. Mak sibuk dengan buat kuih sepit. 3 kilo tepung tuh. Tgk adunan yang banyak tu pun ade rase nak terbalik dah. Selalu aku rajin tolong mak buat kuih tuh tapi kali ni aku malas plak. Adik2 yang lain ade ramai kan bleh tulon.

So, aku dengan semangat waja dan berkobarnya buat laa satu jenis biskut cornflakes
yang agak mudah. Aku cedok resipi ni daripada forum. Ikut komentar ahli forum yg penah buat, biskut ni memang sodap. Dan aku pun dah cuba buat, rasanye memang sedap dan rangup. Blum ape2 lagik adik2 dah angkut bawak balik hostel.

So, let me share the recipe with you. Credit to pbongsu.

Biskut Cornflakes Rangup






Bahan2 :
2 1/2 cawan tepung kek a.k.a. tepung naik sendiri)
1 cawan gula halus
1 biji buttercup (250g)
Sebiji kuning telur
Satu sudu teh esen vanilla
Sekotak kellog's cornflakes (jgn guna brand nestle sbb dia tebal)

Cara2:
1. Pukul butter dan gula sampai kembang. (pakai senduk kayu jek, tak payah pakai whisker)
2. Masukkan kuning telur dan esen vanilla
3. Masukkan tepung sedikit demi sedikit. Kacau hingga sebati
4. Dlm mangkuk yg lain, masukkan cornflakes yang telah diramas kasar.
5. Jemput skit adunan tadi (dlm 1/2 sudu teh) dan bentukkan.
6. Golekkan dan tekan2 sikit adunan yang dibentuk dalam cornflakes dan susun atas dulang pembakar yand sudah di sapu mentega @ butter. Boleh letak dlm paper cup jika suka.
7. Bakar dalam oven dengan suhu 180 darjah celcius selama 10 minit @ hingga kekuningan

Nota: Adunan agak lembut, oleh itu perlu dibentuk menggunakan sudu.
Adunan akan mengembang 2 kali ganda apabila dibakar dlm oven

SELAMAT MENCUBA!!!!

2 comments:

Anonymous said...

Thanks for the recipe, I puas la mencari recipe ni because teringin nak makan. nak tanya orang tak reti nak describe pulak mcmana kan. But kalau U letak 2 galsses of flour and another half glass lagi susu tepung boleh tak? maybe rasa lemak sikit

Akak said...

Salam Nina..

Salam ziarah & salam kenal...

Akak nak minta izin amik resepi nie, hurmm nak buat utk raya nie, nanti bila dah siap akak buat entry kat blog akak & boleh ke akak nak link blog nie ke blog akak?

Kalau Nina kata boleh link nanti tinggak msg kat blog akak yea..