Monday, May 07, 2007

Kisah Kawan-kawan



Hari ni tak nak cerita pasal diri sendiri.
Nak cerita pasal kawan-kawan. Tapi tak semua la. Kalau cite semua 80 hari 80 malam menaip pun tak abih cerita.
To be sepcific, kawan-kawan yang jarang dihubungi.

Last Saturday, wedding kawan lama aku. Namanye Ema. Kenal masa kat MMU lagik, dan lepas tu dapat kerja di tempat yang sama plak. Bezanya, aku dah merayau-rayau kat banyak tempat lain, but she still working at the same place. Akhirnya, Ema dah disatukan dengan kekasih hatinya setelah sekian lama. Bila pegi wedding dia jumpa laa plak ex-officemates termasuk laa x-Boss. Emmm..Tapi tak sempat nak bual2 panjang sebab masa tak mengizinkan.

Bila balik rumah, teringat-ingat laa plak kenangan di tempat kerja dulu. Best btul. Suddenly ingat plak kat seorang insan yang dah aku anggap macam kakak kandung. Ye la, aku takde kakak kan. Aku panggil dia "kakakku" la ye..

Jadinya, aku capai handphone dan sms kakakku itu bertanya khabar. Bila dia reply, aku terkejut sebab katanye dia sangat sedih dan tertekan dengan kematian boyfriend nya 2 minggu lepas. Arghhh... aku sendiri pun rase sedih dan sayu. Tak tau nak comfort dia macam mana. Mereka dah kenal lama, namun tiada jodoh untuk menyatukan mereka di jinjang pelamin, malah Allah lebih sayangkan lelaki itu.

Apa yang terjadi pada kakakku itu membuat aku termenung dan berfikir panjang.
Langit tidak selalu cerah.. Kita selalu menjangka panas akan berlarutan ke petang, rupanya hujan turun di tengah hari. Kita hanya merancang, namun Allah yang berhak menentukan segala-galanya. Apa yang penting kita sebagai Khalifah di muka bumi perlu sentiasa berusaha dan patuh kepada suruhan dan larangan-Nya.

Kakakku, tabahkan hati, sabar dan kuatkan semangat dalam menempuhi hari-hari yang mendatang... Insya-Allah satu hari nanti kebahagiaan akan menjadi milikmu jua...

No comments: