Tuesday, April 17, 2007

Antara diriku dan mak ayah ku

Aku tersepit antara dua perasaan...
Perasaan yang mana aku memilih jalan mengikut kemahuan diri sendiri @ menurut kemahuan emak dan ayah. Dalam usia meniti lewat 20an ni tentunya ramai berpendapat ini masa untuk berdikari dan membuat keputusan sendiri. Itulah yang aku sering dan cuba lakukan. Namun malangnya kebanyakan keputusan yang kubuat tidak memuaskan hati ramai orang terutamanya emak dan ayahku.

Sebelum ini aku pernah bergelut dengan situasi sebegini yang mana benar-benar menguji
kesabaran dan seakan menguji betapa rela aku berkorban untuk kepuasaan orang lain. Aku sangka selepas "kejadian" itu mereka akan faham..

Namun, kali ini ia terjadi lagi. Aku tidak mahu bercakap banyak yang mana ia bakal menghasilkan perlingkahan dan mengguris hati mereka. Cukuplah sekali dulu. Lantas, aku mengambil keputusan berdiam diri dan bertindak seolah-olah tiada apa yang berlaku dan akan berlaku.

Aku tahu aku bersalah...tapi kepuasan dalam career yang ku cari, bukan jaminan pencen, elaun yang banyak dan sebagainya....

Mak, Ayah... Along minta maaf. Sekali lagi Along terpaksa menolak tawaran yang beribu-ribu orang di luar sana nantikan. I just can't make myself drown into the world of teaching. Please understand me..

Ku sulam ribbon yang berwarna-warna untuk mengurangkan kekusutan di jiwa ..



3 comments:

Mysha Annys said...

nina...

aritu masa akak gi umah nenek, aapak ko ada ckp pasal hal nie kat akak..nti akak ckp ngan ko eh..tapi itulah akak pun penah rasa camnie..masa tue akak pikir..i've my own passion..teaching ni something that i can't do it...even how hard i've tried...xpelah na..hopefully our parents will respect out decicions..

anyway na...

akak akan bertolak dari melaka naik bas kul 9 pagi hari sabtu 21/4...nti amik akak ye...thanks...

Mysha Annys said...

uiksss...salah ejaan lak...

"hopefully our parents will respect our decisions" taip pun dah mennyayah...akak semalam tido kul 5..kul 6.30 pagi dah terbangun tue yang mereng tue..hehehhee

nina~syazna said...

kak anis..tq sebab memahami..
ok, kite jumpa on saturday yek