Friday, September 11, 2009

Meletup ...

Hari ni aku nak cerita pasal meletup.

Kat area rumah ku di Bdr Sri Permaisuri ni, ade satu gerai makan namanya "SUP MELETUP"
Aku tak pernah plak tanye ngape diberi nama mcm tu. Tapi jangan risau le, sebab tak pernah plak aku dgr ade kejadian meletup kat situ. Tambah ramai orang datang makan kat situ lagi ade la. Especially kalau lepas pukul 8 malam. Amboiii dot net. Nak carik seat pun susah. Sudahnye, tapau aje. Tapi bila tapau tak feel la plak.

Anyway, hari ni dalam rumah aku ade 3 kejadian meletup. Aduyai. Dah le sorang-sorang kat rumah masa tuh.

Kejadian 1
Rice cooker : Masak nasi untuk buka puasa laa ni. Duk layan tv,sedar2 pukul 6.30. Dah le keciwa sebab lupa lak hari ni takde Wadi Unung. Masak nasik dulu lah. Bila aku on switch, tak menyala laa plak lampu kat periuk tu. Aisey..Rosak kah? aku off, pas tu cabut wayar dia, sambung dan on semula. Tetiba..aku dgr letupan yg agak kuat laa gak. Em, memang sah jahanam periuk nasi aku. Sudahnye, masak nasi ala manual jek. Sib baik tak hangit sebab aku leka tgk tv lagik.


Kejadian 2
Electric kettle: Dalam kepala dah terbayang nescafe pekat yang panas. Dan dengan semangat wajanya aku isi air dlm kettle, dan switch on. A few minutes later, aku dgr sesuatu meletup. Kuat, cukup buat aku terperanjat dan menjerit sebab terkejuts. Serentak dgn itu, rumah aku pun blackout. Haiya, nak buka puasa ni black out plak. Sudahnye hari ni takde nescafe, cuma ade sirap limau jek.

Kejadian 3
Goreng ikan : Sian tgk ikan keras kejung dlm freezer takde orang nak masak dia. Terlebih rajin la konon, aku defrost ikan tu, pastu marinate dia. Panaskan minyak dan ready utk digoreng. Pastu aku pegi hall jap utk tukar channel tv. Buat kali yg ke-3, aku dgr bunyi meletup lagik. Haiya...ape plak nih?? Ape yg buatkan bunyi tu. Memang dtg dari dapur la. Bila pg tgk, dah ade kesan minyak splash kat jubin dinding dan lantai dapur. Em..memang sah le tuh. Sib baik aku takde dekat2 ngan kuali tuh. Kalu tak mesti aku kena skit percikan minyak panas. Tak pasal2 kena cuci lantai dapur. Bertuah punye ikan.


Mengapa yek begini? adakah sebab aku mungkir janji nak balik melaka hari ni tapi aku still lepak kat kl lagik? Huhuhuh.. Sendiri mau ingat lah.

nota kaki :
Budak-budak kat playground ni asyik main mercuuuuun jek. Aku dah letih nak dgr bunyi meletup sane-sini.

3 comments:

Anonymous said...

Hahaha.. kawan aku yg dok kat area tasik permaisuri cakap dia pernah jumpe tisu dlm sup yg dia makan kat Kedai Sup Meletup tu..huhuhu

nina~syazna said...

really ?
hahaha..patutlaa sedap!!

Anonymous said...

nasib baik jumpe tisu..
kalo jumpe spender..
maknanye kene mandrem la tuh..
sampai hari2 mkn nasi ayam + sup meletop.. hehehe..
hati2